Meest begeerde Franse auto’s van het moment

by admin
import

Frankrijk heeft een rijke automobielgeschiedenis, niet alleen als de thuisbasis van enkele van de meest gevierde fabrikanten en vernieuwers uit het begintijdperk van de auto, maar ook in de ontwikkeling van moderne wegen, motorsport en de waardering van de auto als voertuig voor diepgaande maatschappelijke veranderingen. Van de vroege Grand Prix tot het “Systéme Panhard” dat het model voor auto’s met inwendige verbrandingsmotor voor het grootste deel van een eeuw bepaalde, waren de Fransen vroege leiders in de autowereld. Zelfs het Michelin-sterrensysteem werd ontworpen om vroege automobilisten te inspireren om erop uit te trekken en de restaurants van het land te verkennen in een bijzonder Frans huwelijk tussen gastronomie en autorijden.

De laatste tijd lijkt het erop dat de beroemde huismerken hun mojo hebben hervonden, met een nieuw gevonden vertrouwen in design en engineering en een groeiende industriële kracht na de recente fusie van PSA en Fiat Chrysler Automobiles tot het nieuwe Stellantis conglomeraat. Hier vieren we de unieke aantrekkingskracht van de nieuwste lichting Franse auto’s en lichten we enkele van onze favorieten uit.

Alpine A110

Alpine wordt vaak omschreven als ‘de Franse Porsche’, maar heeft in feite meer gemeen met Lotus in zijn liefde voor lichtgewicht engineering en het zich toe-eigenen van Renault-onderdelen voor spannender doeleinden, een overlapping die af en toe nog eens wordt versterkt door het nieuws dat de twee gaan samenwerken aan een nieuwe elektrische sportwagen. Alpine-oprichter Jean Rédélé was natuurlijk zijn hele leven een Renault-man en de fabriek in Dieppe waar de A110 wordt gebouwd, is al lang in handen van Renault. De verwerping door de Alpine van geaccepteerde sportwagennormen is goed ontvangen, aangezien hij de lichte aantrekkingskracht van een Lotus en de bruikbaarheid van een Porsche combineert met rijeigenschappen die tegelijkertijd toegankelijk maar ook opwindend zijn voor puristen.

Tip: https://easyimport.nl/auto-importeren-belgie/ 

Peugeot Sport Engineered 508

Na een lange periode in de malaise, Peugeot is weer op een rol met zijn gamma van slim ontworpen en scherp handling auto’s. Het SUV-gebeuren gaat Peugeot beter af dan de meesten, de nieuwste 208 is de klassieke Franse supermini met een moderne twist en Peugeot bouwt zelfs een hybride hypercar om mee te dingen op Le Mans. Op een realistischer niveau zijn we enthousiast over de aanstaande komst van de Peugeot Sport Engineered-versie van de 508, waarvan de benzine-elektrische aandrijflijn met 360 pk (265 kW) zowel zinderende prestaties als CO2- en brandstofverbruikscijfers oplevert die een bedrijfswagenparkbeheerder doen glimlachen. Het blijft een gedurfde keuze tussen de vele Audi’s en BMW’s van uw collega’s, maar het toch al opvallende uiterlijk wordt nog verbeterd met de prestatietrims.

Bugatti Chiron Pur Sport

Als een toppunt van zowel luxe en hoge prestaties, grijpt Bugatti terug naar een vroeger tijdperk toen de Franse merken de keuze waren voor zowel royalty’s als racers. Het Duitse eigenaarschap heeft weinig afgedaan aan die trotse traditie, aangezien het, in tegenstelling tot andere merken uit de stal, onwaarschijnlijk is dat er binnenkort een hatchback op Golf-platform of een SUV op Audi-basis op de markt zal komen. Met 1.500 pk (1.103 kW), kortere overbrengingen en een afstelling die meer bedoeld is om bochten te nemen dan om records van meer dan 300 km/u neer te zetten zoals Andy Wallace, is de Chiron Pur Sport bedoeld om hard te worden gereden door degenen die dapper genoeg zijn om hem te laten scheuren. Er zullen er slechts 60 worden gebouwd in Bugatti’s fabriek in Molsheim, voor een bedrag van 3 miljoen euro per stuk.

Citroën Grand C4 Space Tourer

In dit tijdperk van SUV’s en crossovers zou men gemakkelijk kunnen vergeten hoe de Franse expertise in het maken van functionele, op het doel afgestemde auto’s een generatie van superpraktische MPV’s heeft voortgebracht die veel beter zijn afgestemd op wat gezinsbestuurders daadwerkelijk nodig hebben. Citroën heeft SUV’s moeten bouwen, maar het is goed om te weten dat er in het gamma nog plaats is voor een auto als de Grand C4 Space Tourer. En voor bestuurders die de ongeëvenaarde ruimte-efficiëntie en het aanpassingsvermogen van dergelijke auto’s nog steeds weten te waarderen, blijft het een baken van verstandig autorijden. Hij slaagt er zelfs in om de klassieke ‘one box’ vorm er elegant uit te laten zien en viert zeer Franse attitudes van pragmatisme en onafhankelijk denken in één aantrekkelijk pakket.

You may also like

Leave a Comment